Extinction Rebellion gaat actievoeren tegen Black Friday in Arnhem

“100% korting. Koop niets!” dat is de boodschap van Extinction Rebellion Arnhem op vrijdag 25 november, tijdens Black Friday. Het uit de VS overgewaaide consumeer-feestje heeft Extinction Rebellion (XR) gedoopt tot ‘Green Friday’. De XR rebellen willen het winkelend publiek in Arnhem bewust maken van de impact van koopgedrag en laten zien dat het ook anders kan. Want ‘nieuwe spullen kopen’ staat op nummer 1 als het gaat om negatieve gevolgen van je eigen gedrag voor milieu, mens en natuur.
De rebellen van Extinction Rebellion Arnhem gaan op vrijdag 25 november de
winkelstraat op voor een Green Friday actie. “We gaan geen winkels blokkeren of
ons vastlijmen. We willen ook niet met het vingertje wijzen en zeggen dat
niemand ooit meer iets mag kopen. Maar als we de aarde leefbaar willen houden,
kunnen we niet doorgaan met maar kopen-kopen-kopen en meer-meer-meer. De
grenzen zijn bereikt.” aldus rebel Etske Thie.
Impact
Want de aanschaf van nieuwe spullen, vooral elektronica, heeft een gigantische
impact op de planeet, zo blijkt uit onderzoek van onder andere Babette Porcelijn,
die het boek ‘De verborgen impact’ schreef. Etske Thie: “Het kan ook anders en dat willen we met deze actie laten zien. Bij onze inspiratiekraam bij Focus filmtheater vind je voorbeelden van duurzame en
zelfgemaakte cadeaus. We lopen rond in de binnenstad en delen flyers uit met lokale tips waar je bijvoorbeeld in Arnhem tweedehands kunt kopen. En waar je terecht kunt om spullen te lenen of te laten repareren.”
Economie moet anders
Het argument dat ‘winkeliers de omzet van Black Friday hard nodig hebben na de magere corona jaren en de huidige crisis’ vinden de XR rebellen onzin. Etske Thie: “Ook vanuit retailers zelf hoor je kritiek op het onduurzame karakter van Black Friday. Dille & Kamille sluit bijvoorbeeld op die dag hun deuren en Bever Buitensport biedt geen kortingen maar een gratis reparatieservice aan. Het kan
dus echt wel anders. En het móet ook anders. Het huidige verdienmodel van ‘meer-meer-meer consumeren’ moeten we ombuigen naar ‘minder kopen en duurzamer produceren’. Een evenement als Black Friday past daar niet in.”
Koopgedrag
XR Arnhem benadrukt dat vooral bedrijven en overheden aan zet zijn om de economie groener te maken. “Je kunt die verantwoordelijkheid niet alleen bij consumenten leggen. De overheid moet duidelijke regels stellen en bedrijven moeten anders gaan produceren. Maar de consument heeft met zijn koopgedrag
meer invloed dan hij zelf vaak denkt. Daarom richten we ons in deze actie op consumenten. Een volgende actie zal weer gericht zijn op de overheid en op bedrijven.”
